Edirne Kent Konseyi

DUYURULAR:

Güncel duyuru yok.



ULAŞIM RAPORU – 16.GENEL KURUL SONUÇ BİLDİRİSİ – 10.11.2012

28.02.2017

Edirne Kent Konseyi’nin “Ulaşım” başlıklı 16. Olağan Genel Kurulu 10 Kasım 2012 tarihinde 86 (seksen altı) delege ve konuğun katılımı ile Edirne İl Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü Toplantı Salonunda gerçekleştirilmiştir.

Katılımcıların ortaklaştığı görüş ve öneriler aşağıdaki gibi olmuştur.

Kentimizde ulaşım, rant odaklı planlanmıştır. Dolayısıyla kentimizde insan merkezli ulaşım yoktur. Kent içi ulaşımın özelleştirilmesi, ulaşımda ciddi problemler oluşturmaktadır. Kentliler pahalı ve nitelikli olmayan koşullarda ve sınırlı saatlerde yolculuk yapmaktadır. Araçların ne zaman kalkacağı, hangi durakta ne zaman olacağı belirtilmeli, 24 saat gözetilerek ulaşım planlanmalıdır.

Kent ulaşım planlamalarında, tarihi binalarımızda trafik yoğunluğundan kaynaklanan sarsıntılar hesaplanarak güzergâh tespitleri yapılmalıdır. Kenti Karaağaç’a bağlayan alternatif köprü bir an önce yapılmalıdır. İmar planlarında da var olan alternatif yollar, ivedilikle açılmalıdır. Tarihi köprüler araç trafiğinden arındırılmalıdır. Günü birlik gelen otobüsler kent içine sokulmamalıdır. Otobüslerin bekletileceği merkezi bir yer belirlenmeli, misafirler oradan kentin içine girmelidir. Şehir merkezi yayalaştırılmalıdır.

Kaldırımlar, araçlar, engellilerin kullanımına uygun değildir. Kentte tüm sokaklar mutlaka engelliler hesaba katılarak düzenlenmelidir. Yeni alınan araçların engelli kullanımına uygun olması olumludur. Kentimizde de engelli bireyler toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz yararlandırılmalı ayrıca Belediye bünyesinde bir engelli koordinasyon merkezi kurularak engellilerin diğer ihtiyaçları yanında toplu taşıma ile çözülemeyecek ulaşım ihtiyaçları bu merkez tarafından sağlanmalıdır.

Araç temelli ulaşım çevre kirliliğine neden olmaktadır. Nehir ve elektrikli araçlar taşımacılıkta kullanılabilir. Toplu taşımacılığın ilk adımı otobüstür. Bilimsel çalışmalar ve iyi yapılmış etütlerle metrobüs, tramvay ve hafif raylı sistemlerin uygunluğu araştırılmalıdır. Bisiklet en modern ulaşım aracıdır, Edirne gibi tarihi bir kentte bisiklet ulaşımı idealdir.

Turizm kenti olan Edirne’de gezi yerleri, bisiklet alanları, tanıtım levhaları gibi turizmin altyapısını oluşturan işler yapılmamaktadır.

Öğrenci kenti olan Edirne’de öğrenciler dolmadan kalkmayan dolmuşlar veya dolu geçen dolmuşlar nedeniyle derslerine geç kalmaktadırlar. Saatli işi olanlar aynı gerekçeler yüzünden işlerine geç kalmaktadır.

Toplu taşıma araç duraklarının; bazılarına cep çalışması yapılmaması, bazılarının kavşaklarda yapılması tehlike yaratmaktadır. Bu durak yerleri tehlike oluşturmayacak şekilde yeniden düzenlenmelidir.

Mevcut taşıma sistemi içerisinde evcil hayvanların da taşınmasına olanak verecek uygulamalar gerçekleşmelidir. Trafikteki at arabalarının plakaları ve yük taşıma kapasiteleri belli olmalıdır. Trafikten uzak noktalara, şehirlerdeki yerleşim yerlerinin sınır noktalarına konacak beslenme odakları ile bir kısım sokak köpekleri de trafikten uzaklaştırabilir. Toplu ulaşım araçları gün içinde belli saatlerde barınağa da gitmelidir. Trafik kazaları ile ilgili görsel dikkat çekici tabelalar ile araçların şehir içinde hız yapması engellenebilir.

Belediye en temel görevi olan ulaşımı başkalarına devretmekle sorunun büyümesine neden olmaktadır. Otogar kullanım hakkını tek bir firmaya vermesiyle rekabet kalmamış, kentte yaşayanlar bu işten zarar görmüştür. Belediye yaptırır değil yapan olmalıdır.

Katılımcıların görüş ve önerileri, Prof. Dr. Güngör EVREN ve Doçent Dr. Mahmut GÜLER’in “Kentsel Ulaştırma Politikaları”  ve “Kentli Hakları Çerçevesinde Ulaşım” başlıklı sunumları ışığında, aşağıdaki kararlar alınmış ve öneriler geliştirilmiştir.

  1. Ulaşım belediyenin en temel görevidir. Ulaştırma planları rant değil insan odaklı olmalıdır. Belediye ulaşımdan tamamen çekilemez ya da kendi işini başkasına devredemez.

Önerimiz; Belediyemizin otobüslerle, taşıma kooperatifinin fiyatlarını da dengeleyecek şekilde ucuz ve nitelikli taşımacılık yapmasıdır. Ayrıca engelli bireyler toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz yararlandırılmalıdır.

  1. Belediye yaya ve bisiklet ulaşımını temel alan ulaşım politikaları oluşturmalıdır.

Önerimiz; Kent içi güzergâhlarda bisiklet yolları yapılmalıdır. Yollar yaya ve engelli ulaşımına uygun engelsiz şekilde düzenlenmelidir.

  1. Kentin ulaştırması kentten ve kentin kimliğinden ayrı olarak değerlendirilemez. Tarih ve turizm kenti Edirne’de tarihi eserlere zarar veren trafik güzergâhları yeniden gözden geçirilmelidir.

Önerimiz; şehir merkezi araç kullanımına kapatılmalıdır. İmar planlarında da yer alan alternatif yollar açılmalıdır. Edirne’yi Karaağaç’a bağlayacak olan alternatif köprü bir an önce yapılmalı, tarihi köprüler araç trafiğinden arındırılmalıdır.

  1. Kent gelişim planları ve kararları, rant odaklı değerlendirilemez. Ulaştırma politikaları ve kararları ile birlikte ve eş zamanlı olarak gerçekleştirilmesi gerekir.

Edirne ulaşımında en önemli arterlerden olan Talatpaşa Caddesi üzerinde Olin’e kadar giden güzergâh üzerine bir çok otel ve AVM bulunmaktadır. Araç çeken bu yapılar ve orada yer alan DSİ, İl Özel İdaresi ve Sanayi trafik yoğunluğunu arttırmaktadır. Ayrıca özellikle yeni yerleşim bölgesin de toplu taşıma araçlarının durakları tehlike yaratmaktadır.

Önerimiz; Şehir merkezlerine AVM yapılmamalıdır. Ayrıca bu güzergâhta araç yoğunluğunu arttıracak yapılaşmaya izin verilmemelidir. Toplu ulaşım araçlarının durakları tehlike yaratmayacak şekilde yeniden düzenlenmelidir.

  1. Ulaşım kentsel sorunun parçası olarak tüm yönetim düzeyleri ve ilgili tüm aktörlerin katılımı ile ele alınmalıdır. Bütünlük içinde yönetilmesi gerekmektedir. Topluma hesap verebilirlik ve kararlarında şeffaflık olmazsa olmazlardandır.

Önerimiz; İl Trafik Komisyonu, Belediye Ulaşım Komisyonu, Kent Konseyi Ulaşım Çalışma Grubu, koordineli çalışmalıdır.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.