Edirne Kent Konseyi

DUYURULAR:

Güncel duyuru yok.



EDİRNE KENT KONSEYİ 24. GENEL KURUL SONUÇ RAPORUDUR “EDİRNE BİSİKLET KENTİ OLMALI”

10.07.2017

Toplantı zamanı: 31 Mayıs 2017 – Saat:18.30-20.30

Toplantı yeri : Edirne Belediyesi Binası Nikah Salonu

Açış Konuşması: EKK Başkanı Ziya Gökerküçük

Toplantı Yöneticisi: EKK Bisiklet Çalışma Grubu Sözcüsü İsmail Demiray

Katılan Kurumlar:

EBİDOST(Edirne Bisiklet ve Doğa Sporları Topluluğu) adına Burhan Kurt

EBİS(Edirne Bisiklet Gençlik Spor Kulübü Derneği) adına konuşan Çağatay Ünver

EDOSK(Edirne Doğa Sporları Kulübü Derneği) adına Ahmet Tabakoğlu

EGSBİRLİK(Edirne Giyim Sanayi Bisiklet Topluluğu) adına Sadri Mandacı

G.S.M. Bisiklet Topluluğu adına Bisiklet Feserasyonu Edirne İl Temsilcisi Utku Zorlutuna

MODABİS(Modavizyon Çalışanları Bisiklet Topluluğu) adına Nevzat Çakmaklı

Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Erbay Kılıç

Belediye Başkanlığı Ulaşım Müdürlüğü adına Ersin Al ve Necdet Arslan

Amaç:

1-Kent ulaşımında bisikletin de olduğu konusunda farkındalık yaratmak

2-Kent yöneticilerine mevzuatta ve vaadlerinde olanları anımsatarak icraat aşamalarında ortaklaşarak iş yapabilme olanağı sağlamak.

3-Karayolu kullanıcıları olarak aynı haklara sahip olan bisikletlilerin de taşıtyollarından yararlanabilmesi için kültürel iletişim kurabilmek.

4-Kentimizde bisiklet kullanıcılarının örgütlenmesini sağlayarak birlikte mevzuatların bilinmesi ve kent kültüründe farkındalık yaratabilmek.

5-Kent ulaşım planlamalarında bisikletli yaşamında göz önüne alınmasını sağlamak.

6-Belediyemizin 2014-2019 Stratejik Planlamasında olan bisiklet ulalşımına dair planlamanın hayata geçirilmesi konusunda farkındalık yaratmak.

7-Bisiklet kullananların gerekli güvenlik önlemlerini almalarını sağlamadan yollara çıkmaması konusunda farkındalık yaratmak.

8.2018 yılının Edirne’de bisiklet yılı olarak ilan edilmesi ve bu konuda yetkili makamlarla birlikte çalışmalar yapılmasını sağlamak

Giriş:

Bir ülkenin kıvrımlarını en iyi bisikletle öğrenirsiniz. Tepeleri inerken ve çıkarken pedal çevirip terinizi akıttığınız için, onları olduğu gibi hatırlarsınız. Oysa bir motorlu araçla giderken sadece yüksek tepelerin farkına varabilirsiniz. Dolayısıyla üzerinde geçtiğiniz toprakları bisikletle olduğu kadar iyi hatırlayamazsınız.” der Ernest Hemingway. Ülkemizi tanımak ve geleceğe dair planlamalarda yurttaş bilinci ile söz sahibi olmak çağımızın ve demokratik yaşamın vazgeçilmezidir.

Kişiler yurttaş olma aşamalarında zorluklar çekiyor ise o sistemde bir sorun var demektir. İşte bu sorunu aşmanın yollarından ve araçlarından birisi de bisiklet kullanım kültürüdür.Arthur Conan Doyle; “Moralin bozuk olduğunda, günün karanlık göründüğünde, işin monotonlaştığında, umutlu olmak bile anlamsız bir hale geldiğinde, bir bisiklete atla ve yola çık. Başka hiçbir şey düşünmeden.” diyerek bu vurguyu çok da güzel yapar.

Kültürel değişim bireylerin önce sağlıklı ve hizmetlerden kolay yararlanabilmesi ile olacaktır. Bu aşamada ne doğal olan hem sağlıklı hem de zorunludur. Diğerleri ticari ilişkilerin esaretine girmektir. Bill Nye the Science Guy’ın; “Bisiklet kullanımı geleceğin önemli bir parçasıdır. Öyle olmalı. Fitness salonlarına arabayla giden bir toplumda yanlış bir şeyler var.” dediği işte bu ticari ilişkilerin doğal ilişkilerin yerini almasıdır ve sağlıktan öte sağlıksızlığın da başlangıcıdır. Çünkü sonu yoktur.

Ülkemiz şartlarında çocuklarımızı bisiklet ile değil karayoluna evimizin önündeki 50 metrelik sokağa bile bırakmaya korkuyoruz. Her an bir araba köşeyi hızlı döner ya da çocuğumuz birden sokak dışına çıkar diye düşünürüz. En başında haklıyız. Fakat 11 yaşına kadar bir çocuk bisiklete binemezse yetişkin yaşlarında büyük bir keşkeye dönüşebilir. Bisiklet çocukluğumuzun en güzel, en özgür yıllarının bir oyuncağıdır. Bu şekilde hayatımıza girer ve bu şekilde bize hayat verir.

Çocuğumuza en başında bisiklet kullanmadan önce kask, eldiven, dizlik ve dirseklik ve hatta gözlük kullanmayı öğretmektir. Tıpkı arabayı çalıştırmadan önce emniyet kemerimizi takmamız gerektiği gibi! Eğer çocuğumuzu buna rağmen evin önüne bisiklet sürmeye salamıyor ve onun için endişeleniyorsak elinden tutun onu bisiklete bindirin. Kısacası kendi hayatınızdan çocuğunuz için ödün verin ve o bisiklet kullanırken onun dünyasında bulunmaktan keyif alın.

Edirne Kent Konseyi kuruluş felsefesi olan “demokratikleşme projesi” kurallarına uygun olarak kentin ulaşımında bisikletin ve bisikletlilerin olması konusunda kuruluşundan beri duyarlı kişi ve toplulukların katılımı ile farkındalık etkinlikleri yapmıştır.

EKK Bisiklet Çalışma Grubu da bu çalışmaları desteklemek üzere oluşturulmuştur. Bu kapsamda yapılan çalışmalar sonucunda bu grubun daha anlamlı ve örgütlü olarak kent yönetimleri ile birlikte olmaya ve kentlilerde de farkındalık yaratarak mevzuatlardan kaynaklı taşıt yollarını kullanmada ortaklıklar olmasını sağlamaya katkı sunması kaçınılmazdır.

Taleplerimiz ve Birlikte Yapabileceklerimiz

ULAŞIM PLANLAMALARINDA GÖZÖNÜNE ALINACAKLAR;

1-Karayolu şebekesinde 3 m genişliğindeki bir şeritte saatte 400-600 arası otomobil ve 600-800 kişi taşınabilirken, ayni şeritte 6 -7 bin bisiklet düzeyinde bir kapasite yaratılabilmektedir. Ayrıca bisiklet; park alanlarını da daha verimli kullanmakta ve bir tek otomobilin park ettiği alana 16 bisiklet park edebilmektedir. Ulaşım planlamasında gözönünde bulundurulması,

2-Üniversitede okuyan öğrencilerin okula, kentlilerin işyerine gidiş-gelişlerinde bisiklet ile ulaşımın sağlanması,

3-Bir kentin güvenli bisiklet yollarına sahip olması için; güvenli bisikletli ulaşım ağı, kavşaklarda bisiklet güvenliği sağlanması ve bisiklet park alanları oluşturulması,

4-Geçmiş dönemde yapılan bisiklet yolu standart dışı olduğundan kaldırılmış olup bu tür gereksiz çalışmalara bir daha yer verilmemesi,

5-Trakya Üniversitesine gidiş geliş sağlamak coğrafi ve mekansal olarak zorlukları olmayan bir aradır ve düşünülen altyapıyı da ilgilendirmediğinden acilen bisiklet ulaşımına kazandırılması,

6-Avrupa’dan gelerek İstanbul istikametine uzanan uluslararası bisiklet yolunun da altyapısını oluşturacak olan kent içi bisiklet yolları turizm kenti olan Edirne’miz için gereklidir. Bu nedenle kentimizde yapılmasına başlanan Kuzey ve Güney Çevre Yollarında, bisikletlilerinde planlama sürecine alınması ve güzergahlara bisiklet yolunun da yapılması,

7-Kent içinde bisiklet ulaşım aracı olmasının yanı sıra bir spor, eğlence ve çocuklar için oyun aracı olarak kullanılmaktadır. Bisikleti ulaşım dışında özellikle çocukların rahat kullanabilmesine olanak sağlayan özel alanların yaratılması,

8-TRAKAB önderliğinde yapılan Trakya Bisiklet Yolları projesinin Belediye ve sivil örgütler tarafından incelenerek uygulanabilir bölümlerinin uygulamaya sokulması,

9-Bisiklet, kent içi ulaşımda düşük yatırım ve işletme maliyetinin yanı sıra çevreye dost, kısa ve orta mesafeli yolculuklarda kullanılabilecek; hem kente hem de kullanıcıya önemli kazanımlar sağlayan, kullanımının yaygınlaştırılması gereken ama şimdiye kadar ihmal edilmiş bir ulaşım aracıdır. Bu güne kadar oluşan bu ötelenmişliğin aşılması için yetkili kurumların bisikletli ulaşım bilincinin geliştirilmesi konusunda özel çaba sarfetmesi,

10-Bazı görüşlere göre olumsuz iklim koşulları göz önüne katıldığında bisiklet kullanımının zorlaştığı düşüncesine karşın; yılın büyük bir bölümünde olumsuz iklim koşullarına maruz kalan Kuzey Avrupa ülkelerinde ve Kanada’da bisiklet kullanımı, iklim koşulları çok uygun ülkelerden daha yüksek oranlara ulaşmaktadır. Ülkemiz ve bölgemiz ise bir çoğundan daha uygundur ki ulaşım politika ve planlamalarında bu durumun gözönüne alınması,

11-Bisiklet sektöründeki teknolojik gelişmeler, modern, hafif ve vitesli bisikletler sayesinde topografya koşullarının (rampa, bayır) bir engel, kısıt olmaktan çıkarmaktadır. Bu nedenle kent içi ulaşımda bisikletli ulaşımın da mutlaka görünür olması,

12-Kent içinde bisiklet seyahatlerinin güvenliğinin ve konforunun arttırılabilmesi için ulaşım altyapısının bisikletlilere göre yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Kentte yapılacak küçük ve maliyeti düşük düzenlemelerle kent içi ulaşım sistemi bisiklet kullanımına uygun hale getirilebilir. Bu düzenlemeler ile bisiklet kullanımı yaygınlaştırılarak kente ve ülke ekonomisine fayda sağlanabildiği gibi kentin sosyal zenginliğinin artması da sağlanabilir. Ulaşım ve kent planlamalarında bu bilgilerin gözönüne alınması,

FARKINDALIK VE EĞİTİM ÇALIŞMALARI;

1-En çağdaş, ucuz ve ulaşılabilir ulaşım aracı olan bisikletin ve bisiklet sporunun önemini kavratmak, kentlilerimizde farkındalık yaratmak gibi amaçlarla yıl boyunca çalışma yapabilmek için 2018 yılının “Edirne Bisiklet Yılı” ilan edilmesi ve ilgili birimlerden bir komisyon oluşturularak yapılacakların planlanması,

2-Bisiklet farkındalığını artırmak için 1-31 Mayıs 2018 yılında Belediyemizin oluşturacağı şehir takımı ile “ECC-European Cycling Challenge” yarışmasına (Avrupa Şehirleri Bisiklet Sürüşü Meydan Okuma) katılım sağlanması,

3-Sürücüleri, bisiklet kullanıcılarını ve vatandaşları bilgilendirmek için “Şehir içi ulaşımda Bisiklet” konulu broşürler hazırlayıp dağıtılması,

4-Kent yerleşimine uzak alanlarda düzenlenen bisiklet yollarına ulaşma zorlukları gözönüne alınarak bu bölgelerde bisiklet kiralama sisteminin sağlanması,

5-Bisiklet, ulaşım özellikleri açısından otomobile benzeyen bir bireysel ulaşım aracıdır. Bu sayede bisiklet dar gelirli kesimlerin özel otomobili gibi kullanılabilmektedir. Bu nedenle biz bireysel kullanıcıların birlikte olunca güçlü olacağımızı bilerek sık toplantılar yapılması,

BİRLİKTE YAPILABİLECEKLER;

1-Bisiklet kullanıcılarının donanımlı ve güvenliğini sağlayıcı tedbirleri aldıktan sonra bisiklet kullanmasının sağlanması,

2-Mevzuatlara göre taşıt yolunu kullanmada sürücüler kadar bisikletlilerin de hakkı vardır ancak bilgi eksikliği nedeniyle kültürel iletişimsizlik vardır, bunun farkındalık çalışmaları ile aşılması konusunda çalışmalar yapılması,

3-Karaağaç’ta yapılan bisiklet yoluna Tarımsal Araştırma Enstitüsü tarafından dava açılması anlaşılamamıştır ve bisikletliler olarak ilgili makamların ziyaret edilmesi,

4-Sürücülere Belediye, Valilik ve Oda tarafından verilen eğitimlerde bisikletlilere saygı ve bisikletlilerin hakları konusunda özellikle vurgulanması,

5-Belediye, ilgili kurumlar ve bisiklet kulüpleri tarafından bisiklet kullanım kursları açılması ve okullarda eğitim çalışmaları yapılması,

6-Kent ulaşım planlamasında bisikletlerin yerini mevzuatlar ve talepler doğrultusunda konumlandırmak üzere yetkili makamlar ve sivil örgütlerin katılımıyla bir heyet oluşturulması.

7-Bisiklet yolları için Trakya’daki tüm yerel yönetimlerin hem biribiriyle hem de sivil örgütlenmelerle işbirliği yapması.

EDİRNE KENT KONSEYİ

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.